Anneleen Lenaerts
Virtuoze capriolen en frivole bewerkingen voor harp
Geen romantischer instrument dan de harp. Op de achterste rijen van het symfonisch orkest zorgt ze altijd voor dat extra beetje glans.
Harp solo is zelden te horen, maar na elk harprecital blijkt hoeveel meer het instrument te bieden heeft. Zeker met Anneleen Lenaerts als soliste. Haar muzikaliteit en perfectionisme voerden haar op 23-jarige leeftijd al naar de Wiener Philharmoniker.
U hoor hier enkele parels van de vroege 20e eeuw. Van de uitgebalanceerde en bescheiden composities van Fauré tot de virtuoze capriolen van het carnaval in Venetië; van de imposante Rhapsodie van Grandjany tot de frivole bewerking van thema’s uit Tsjaikovski’s opera Yevgueni Onegin.
Dat er ook twee vrouwelijke componisten op het programma staan is wellicht ook geen toeval.
Programma
Fauré, Gabriel: Impromptu, Une châtelaine en sa tour / Walter-Kühne, Ekaterina : Fantaisie sur un thème de l’opéra Eugène Onegin / Jongen: Jospeh: Valse op. 73 / Renié, Henriette: Légende / Grandjany, Marcel : Rhapsodie / Posse, Wilhelm: Carnival of Venice
Fauré, Gabriel: Impromptu, Une châtelaine en sa tour / Walter-Kühne, Ekaterina: Fantaisie sur un thème de l’opéra Eugène Onegin / Jongen, Jospeh: Valse op. 73 / Renié, Henriette: Légende / Posse, Wilhelm: Carnival of Venice